Thursday, August 30, 2012

24 Hari Jadi


Syukur ke hadrat Ilahi aku masih dikurniakan umur hingga ke saat ini. Aku masih bernafas dan sihat melalui perjalanan hari ini. Tidak terhingga kesyukuranku pada yang maha Esa atas kurniaan yang telah diberikanNya hingga ke saat ini.

Hampir setahun satu perubahan besar dalam hidup aku membuatkan aku lebih bersemangat mengucapkan kesyukuran ke hadrat Ilahi atas nikmat yang ditambahkan kepadaku baik dari segi apa sekalipun. Bukan maksudku tak bersyukur dengan keadaanku yang dulu, tapi mungkin keadaanku sekarang lebih bermakna sebab tuhan berikan aku peluang untuk aku merasai apa yang aku idamkan dalam hidup ini, perkara yang mungkin tak bererti pada orang lain tapi cukup besar maknanya untuk aku. Boleh aku katakan, cukuplah apa yang aku ada setakat ini. Aku tak nak yang lain lagi. Aku bahagia begini.

Telah aku fikirkan dalam-dalam tentang ini, mungkin ini balasan tuhan atas doa-doa yang selalu aku ucapkan dulu. Harapan-harapanku, kesabaranku selama ini terbalas dengan nikmat yang tak terhingga ini. Membuatkan aku lebih mengerti tujuan hidup ini. Aku lebih yakin dengan perjalanan yang telah ditetapkan Ilahi ini.

Namun disebalik kenikmatan ini, masih banyak lagi yang perlu aku pelajari dan perbaiki, baik dari apa jua segi. Takkan pernah ada kesempurnaan dalam hidup seseorang selagi dia bernama manusia biasa. Apakan lagi aku yang lebih biasa ini.

Semoga hari-hari mendatang akan lebih memberi seribu erti kepada manusia yang kerdil ini. Kepada Engkau aku berserah tuhan. Amin.



1 comment: